mazhabi
دنیای مطالب
 
 
جمعه 16 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 20:5 ::  نويسنده : انسان

اگر حتى خداوند، بندگانش را،از نافرمانى كردن و گناه ورزيدن نترسانيده بود، باز هم واجب بود كه انسان ، مرتكب هيچ گناهى نشود، تا به اين وسيله ، در برابر نعمتهاى او سپاسگزارى كرده باشد .

شرح : كسيكه گناه ميكند و فرمان خداوند را به جاى نمى آورد، در حقيقت ، نعمت هايى را كه خداوند به او داده است ، تباه ميكند. زيرا چنين كسى ، براى آن كه بتواند گناهى را مرتكب شود، ناچار بايد تمام نيروهائى را كه در وجودش هست ، به كار ببرد . در حاليكه خداوند، اين نيروها را، براى گناه و نافرمانى كردن به او نداده است .

خداوند، اين نيروها را، براى گناه و نافرمانى كردن به او نداده است .

فرزند عزيز، كسى را در نظر بگير، كه مى خواهد، بر خلاف فرمان خداوند، مرتكب گناه شود، و بطور مثال ، دست به دزدى بزند :



ادامه مطلب ...


DONYA SOFT (125).jpg

سرمايه اى از عقل سودمندتر نيست ،

و هيچ تنهايى ترسناك تر از خودبينى ،

 



ادامه مطلب ...


 

 

كسى كه ميان خود و خدا را اصلاح كند ، خداوند ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد، و كسى كه امور آخرت را اصلاح كند ، خدا امور دنياى او را اصلاح خواهد كرد ، و كسى كه از درون جان واعظى دارد ، خدا را بر او حافظى است .

 

حکمت 89، راه اصلاح دنیا و اخرت



بسمه تعالی

 حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:

من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته
 5487کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

ان السعید، کل السعید، حق السعید من أحب علیا فی حیاته و بعد موته
همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد.

نحن وسیلته فی خلقه و نحن خاصته و محل قدسه و نحن حجته فی غیبه و نحن ورثه أنبیائه
ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان خداییم و جایگاه پاکی ها، ما دلیل های روشن خداییم و وارث پیامران الهی

قاریءُ الحدید، و اذا وقعت، و الرحمن، یدعی فی السموات و الارض، ساکن الفردوس
تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند 

حبب الی من دنیاکم ثلاث: تلاوة کتاب الله و انظر فی وجه رسول و الانفاق فی سبیل الله
از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1-تلاوت قرآن 2-نگاه به چهره رسول خدا 3-انفاق در راه خدا

فجعل الله...اطاعتنا نظاما للملة و امامتنا أمانا للفرقة
خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و درامان ماندن از تفرقه ها قرار داده است.

منبع : بحار الانوار

 



دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:کلام نور, :: 12:1 ::  نويسنده : adel

امام باقر علیه السلام می فرماید:

 « أُوصیكَ بِخَمْس: إِنْ ظُلِمْتَ فَلا تَظْلِمْ وَ إِنْ خانُوكَ فَلا تَخُنْ، وَ إِنْ كُذِّبْتَ فَلا تَغْضَبْ، وَ إِنْ مُدِحْتَ فَلا تَفْرَحْ وَ إِنْ ذُمِمْتَ فَلا تَجْزَعْ » (بحار الانوار، ج75، ص162)

تو را به پنج چیز سفارش مى كنم:

1- اگر مورد ستم واقع شدى، ستم مكن؛

2ـ اگر به تو خیانت كردند، خیانت مكن؛

3ـ اگر تكذیبت كردند، خشمگین مشو؛

4ـ اگر مدحت كردند، شاد مشو؛

5ـ و اگر نكوهشت كردند بیتابى مكن .

منبع : سایت رادیو معارف



بسمه تعالی

از امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده كه حضرت آدم به خدا از نفس شكایت كرد وحى آمد بگو:

لا حول و لا قوه الا باللّه (و به روایتى این دعا را) یا رباه یا رباه لا یرد عضبك لاا حلمك و لا ینجى من عقوبتك الا التضرع الیك حاجتى التى ان اعطیتنیها لم یضرنى ما حرمتنى و ان حرمتنیها لم ینفعنى ما اعطیتنى اللهم انى اسئلك الفوز بالجنه و اعوذبك من النار یا ذا العرش الشامخ المنیف یا ذالجلال و الاكرام الباذخ العظیم یا ذالملك الفاخر القدیم یا اله العالمین یا صریخ المستصرخین و یا منزولا به كل حاجه انكنت قد رضیت فازدد عنى رضا منك و قربنى منك زلفى و الا تكن رضیت عنى فبحق محمد و اله و بفضلك علیهم لما رضیت عنى انك انت التواب الرحیم



بسمه تعالی

حضرت علی( علیه السلام ) در پایان خطبه شعبانیه از پیامبر گرامی اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) سؤال نمود: که بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان چیست؟ حضرت فرمود: بهترین اعمال دوری از معاصی خدای بزرگ است. آن گاه حضرت گریه کرد. علی ‹ علیه السّلام› پرسید چرا گریه می کنید؟! فرمودند، یا علی! گویا می بینم که در حال نماز ضربتی بر فرق مبارک تو می زنند و محاسن تو را با خون سرت خضاب می کنند. علی ‹ علیه السّلام› پرسید: آن زمان آیا دین من سالم است؟ فرمودند: آری، هر که تو را بکشد مرا کشته است و هر که تو را دشمن بدارد مرا دشمن داشته و زیرا که تو از من هستی .

 



- قیل له ‏علیه السلام: فما الحلم؟ قال‏علیه السلام:" كظم الغیظ و ملك ‏النفس." ( تحف ‏العقول، ص 227)

از حضرت امام حسن‏ علیه السلام پرسیده شد كه بردبارى یعنى چه؟ فرمودند: بردبارى عبارت از فرو بردن خشم و اختیار نفس را داشتن .

2- قیل له ‏علیه السلام: فما الشرف؟ قال‏علیه السلام: اصطناع العشیرة؟ و حمل الجریرة. ( تحف‏العقول، ص 227)

از حضرت پرسیده شده بزرگوارى چیست؟  فرمودند: احسان‏ به قبیله و تبار و تحمل خسارت و جرم آنها.

3- قیل له ‏علیه السلام: فما المروة؟ قال‏علیه السلام: حفظ الدین، و اعزازالنفس، و لین الكنف، و تعهد الصنیعة، و اداء الحقوق، و التحبب الى الناس. ( تحف‏العقول، ص 227)

از امام‏علیه السلام پرسیده شد كه جوانمردى یعنى چه؟ فرمودند: جوانمردى عبارت است از حراست دین، و عزت نفس، و با نرمش برخورد نمودن و بررسى عملكرد خویش، و پرداخت ‏حقوق و دوستى نمودن با مردم .

4- قیل له ‏علیه السلام: فما الكرم؟ قال‏علیه السلام: الابتداء بالعطیة قبل ‏المسئلة و اطعام الطعام فى المحل.

از امام حسن‏علیه السلام معناى كرامت و بزرگ ‏منشى را پرسیدند؟ فرمودند: بخشش پیش از خواهش و اطعام در هنگام قحطى .

5- قال امام المجتبى‏علیه السلام: اعلموا ان الله لم یخلقكم عبثا و لیس بتارككم سدى، كتب آجالكم و قسم بینكم معائشكم‏ لیعرف كل ذى لب منزلته و ان ما قدر له و ما صرف عنه‏ فلن یصیبه. ( تحف‏العقول، ص 234)

امام ‏علیه السلام فرمودند: «اى بندگان خدا» بدانید كه خداوند شما را بیهوده نیافریده است، و به حال خود رها ننموده، مدت عمرتان ‏را نوشته، و روزى شما را بینتان تقسیم نموده تا هر خردمندى‏ قدر و ارزش خود را بداند و بفهمد جز آنچه مقدر شده هرگز به‏ او نمى‏رسد.

6- قال الامام المجتبى‏ علیه السلام: قد كفاكم مؤونة الدنیا و فرغكم ‏لعبادته و حثكم على الشكر وافترض علیكم الذكر واوصاكم بالتقوى. ( تحف‏العقول، ص 234)

امام مجتبى‏علیه السلام فرموده است: به تحقیق خداوند روزى شما را بر عهده گرفته است، و شما را براى بندگى فراغت‏ بخشیده و به‏ شكرگزارى تشویق نموده است و نماز را بر شما واجب فرموده‏ و به پرهیزكارى توصیه فرموده است.

7- قال علیه السلام: والتقوى باب كل توبة و راس كل حكمة و شرف ‏كل عمل. بالتقوى فاز من فاز من المتقین. ( تحف‏العقول، ص 234)

امام مجتبى‏علیه السلام فرموده است: پرهیزكارى در بازگشت « به ‏سوى خدا» و سر رشته هر حكمت، و شرافت هر كار است، وهر كس از پرهیزكاران به كامیابى رسید به وسیله تقوا بوده ‏است.

 

 



دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 11:56 ::  نويسنده : adel

حکمتهای نهج البلاغه

حکمت 182 شناخت جایگاه سخن و سکوت (اخلاقى) و درود خدا بر او،  امام علی (علیه السلام) فرمود: آنجا که باید سخن درست گفت، در خاموشى خیرى نیست، چنانکه در سخن نا آگاهانه نیز خیرى نخواهد بود.

حکمت 188 ضرورت حق گرایى (اخلاقى، اعتقادى) و درود خدا بر او، امام علی (علیه السلام ) فرمود: هر کس که با حق در آویزد نابود می ‏گردد.

حکمت 170 ضرورت ترک گناه (اخلاقى) و درود خدا بر او،  امام علی (علیه السلام ) فرمود : ترک گناه آسان‏تر از در خواست توبه است.

 



اِذا اَقبَلَتِ الدُنیا عَلی اَحَدٍ،
اَعارَتهُ مَحاسِنَ غَیرِهِ!

و اِذا اَدبَرَت عَنه،
سَلَبَتهُ مَحاسِنَ نَفسِه!‌

***

حکمت ٩ نهج البلاغه‌ی امیر علیه‌السلام

***

آن وقتی که دنیا به کسی روی آورد،
خوبی‌های سایرین را هم به او عاریت می‌دهند،

و آن هنگام که از او روی برگرداند،
خوبی‌های خودش را هم از او دریغ می‌ورزند.

 



 

حق خدای بزرگ بر تو این است که تنها او را پرستش کنی و چیزی را شریک او به شمار نیاوری .

 

 

پس هر گاه از روی اخلاص و صفای باطن چنین کنی خدای سبحان بر خود لازم میداند که امر دنیا و آخرتت را کفایت کند.

و حق نفست بر تو این است که آن را در راه فرمانبرداری از خدای عزوجل به کار وا داری و وحق زبان این است که او را بزرگتر و شریف تر از آن بدانی که ناسزا گوید و او را به خیر و ترک سخنان زائد و بی فائده و نیکی به مردم و گفتار نیک درباره مردم عادت دهی.

 




دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 11:54 ::  نويسنده : adel

امام صادق علیه السلام فرمودند: كسى كه صد بار ((لا اله الا الله الملک الحق المبین ))  بگوید، خداى عزیز غائب او را از فقر پناه داده و وحشت قبرش (یا ترس از برونفکنی) را از بین مى برد، بى نیازى را به دست اورده و در بهشت را كوبیده است . (نقل از کتاب ثواب الاعمال شیخ صدوق)

امام صادق(علیه السلام) فرمود: هنگامی که انسان کاری را آغاز می کند باید تا یک سال آن را ادامه دهد، سپس اگر خواست به کار دیگری بپردازد. دلیل آن درک شب قدر و وصول به تقدیر الهی است (اصول کافی، ج 2، ص 83).

 



محدث فیض در خلاصه الاذکار نقل کرده که از حضرت زهرا (س) روایت شده که شبی حضرت رسول (ص) بر من وارد شد در وقتی که رختخواب خود را پهن کرده و مهیای خوابیدن بودم، فرمود: ای فاطمه مخواب مگر آنگاه که این چهار عمل را انجام داده باشی.
اولاً یک ختم قرآن بخوان و بخواب و دیگر یک حج و یک حج عمره بجای آور و بخواب، سوم آنکه همه مؤمنین را از خود راضی گردان و چهارم آن که من و همه انبیاء را شفیعان خود قرار دهی.
پیغمبر اکرم (ص) فرمود: عزیزم! خدای تعالی روی لطفی که به پدر تو و تو دارد این دستور را به قدری سهل و آسان قرار داد که شما و شیعیان عمل نمایید و اجر و مزد بسیاری برای شما خواهد بود هر گاه سوره (قل هو الله  احد) را سه مرتبه بخوانی ثواب یک ختم قرآن خواهی برد و هر گاه تسبیحات اربعه را بگویی صواب حج و عمره برده‌ای و هر گاه طلب مغفرت جهت اموات نمایی همه آنها از تو خشنود می‌گردند و هر گاه بر من و سایر انبیاء صلوات فرستی همه آنها شفیعان تو خواهند بود، به این قسم:
اَللّهُمَّ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدْ اَللّهُمَّ صَلَّ عَلی جَمیعِ الأنْبِیاءِ وَ الْمُرْسَلین




دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:صفات مومن, :: 11:53 ::  نويسنده : adel

روزى امیر المؤ منین علیه السلام از کنار عده اى از قریش که نشسته بودند مى گذشت . آنها از لباسهائى سفید و صورتهائى خوش رنگ برخوردار بودند و بسیار مى خندیدند، و هر کسى از کنار آنها مى گذشت با انگشت به او اشاره مى کردند وى را مورد تمسخر قرار مى دادند.
آنگاه به گروهى از اوس و خزرج گذر کرد که آنها نیز نشسته بودند و از بدنى لاغر و ضعیف و رنگى زرد برخوردار بودند و در سخن گفتن خود تواضع مى ورزیدند.
حضرت تعجب کرد و بر پیامبر صلى اللّه علیه و آله وارد شد و عرض کرد: پدر و مادرم فدایت شوند، من امروز به مردمى گذشتم و صفات آنها را ذکر کرد و ادامه داد به عده اى دیگر از اوس و خزرج گذر کردم و آنها را نیز توصیف نمود و گفت : همه آنها افرادى مومن هستند، حال صفات مومن را برایم بیان فرما.
رسول خدا صلى اللّه علیه و آله سر به زیر انداخت و پس از لحظه اى سر بلند کرد و فرمود: مومن بیست صفت دارد و اگر از این صفات بر خوردار نباشد ایمانش کامل نیست . و آن ویژگیها عبارتند از:
حضور در نماز، دادن زکات ، اطعام مسکین ، دست کشیدن بر سر یتیم ، پاکیزگى لباس ، کمر بستن به عبادت خدا و دیگر اینکه وقتى سخن مى گویند راست مى گویند و هنگامى که وعده مى دهند خلاف وعده نمى کنند، و اگر امین شمرده شوند خیانت نمى ورزند. زاهد شب و شیر روز هستند، روزها روزه دار و شبها عبادت مى کنند، همسایه آزار نیستند و همسایه ها از آنها در امانند، متواضعانه راه مى روند و در تشییع جنازه شرکت مى کنند. خداوند ما و شما را از متقین قرار دهد




دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:محبت على و اهلبیت او, :: 11:51 ::  نويسنده : adel

(آقا امام باقر علیه السلام ) فرمود: (رسول خدا صلى الله علیه و آله ) فرمود: از شما كسى كه محبتش به اهل بیت من بیشتر باشد قدمش بر روى پل صراط از لغزش مصون تر است .
و همچنین فرمود:
یا على محبّت تو در دل مؤ من جاى نمى گیرد مگر اینكه خداوند او را از لغزش بر پل صراط نگهدارى خواهد كرد و قدمهاى او را محكم و استوار خواهد نمود و به خاطر محبت تو او را به بهشت خواهد برد.
و همچنین فرمود:
دوستى على بن ابیطالب علیه السلام گناهان شیعیان را مى خورد، همانطورى كه آتش هیزم را از بین مى برد.
و همچنین فرمود:
(حبّ اهل بیت من در هفت موضع ترسناك براى شما مفید است :
1 هنگام مرگ .
2 در گور.
3 موقع برخواستن از قبور.
4 وقت باز شدن كتاب .
5 در رسیدگى حساب .
6 زمان سنجش اعمال .
7 در گذشتن از صراط.)
(حضرت ابى ذر رضى اللّه عنه ) مى گوید: دیدم حضرت رسول صلى الله علیه و آله ) دست مباركشان را بر روى كتف آقا على علیه السلام گذاشت و فرمود:
یا على ! هر كس ما را دوست داشته باشد از عرب است (یعنى از ماست ) و كسى كه ما را دشمن داشته باشد بى دین است .
شیعیان ما اصیل زاده و از خاندان شرف اند و كسى بر ملت ابراهیم علیه السلام نیست ، مگر ما و پیروان ما، و سایر مردم از این راه بدورند.
خداوند و فرشتگان ، بَدیهاى پیروان ما را از بین مى برند، همانطور كه تیشه ساختمان و بنا را خراب مى كند.

 




حضرت رسول (لی الله علیه و آله و سلم) فرمود : به طرف باغهای بهشت پیش روید ، عرض کردند : ای رسولخدا باغهای بهشت چیست ؟ فرمود : گروهی از مردم که پیرامون هم جمع شده و در یاد خدا هستند.  کِتابُ المَواعِظ شیخ صدوق  109  

حضرت محمد (لی الله علیه و آله و سلم) فرمود : بر امت خود از سه چیز بیم دارم ، گمراهی بعد از هدایت ، و فتنه های گمراه کننده ، آلودگی شکم و فرج.  کِتابُ المَواعِظ شیخ صدوق  104

 

حضرت محمد (لی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : شهید شش پاداش نزد خدا دارد : 1-همان گاه که به زمین افتاد ، گناهش آمرزیده شود ، جای خود را در بهشت ببیند ، از عذاب قبر ایمن است ، از وحشت قیامت در امان است ، تاج وقار بر سرش نهند که یک دانه یاقوتش از همه دنیا بهتر است ، هفتادو دو حوری تزویجش کنند و شفاعتش را درباره هفتاد نفر از بستگانش بپذیرند.  نصایح صفحه 246

امام حسن (علیه السلام) : هیچ مردمی با هم مشورت نکنند جز اینکه به درستی رهبری شوند.

امام حسن (علیه السلام) : خویش ( فامیل ) کسی است که دوستیش نزدیک کرده و گرچه نژادش دور باشد ( غریبه باشد ) ، و بیگانه کسی است که از دوستی به دور است و گرچه نژادش نزدیک باشد ( فامیل باشد ) ، ( نگویید از نزدیکان است و بخاطر آنها گناه نکنید ) چیزی از دست به تن نزدیکتر نیست ، و راستی که دست بشکند و معیوب گردد ( سیاه شود و گند گیرد ) ( پس پول می دهید ) که دستتان را ببرند و دور اندازند.

امام حسن (علیه السلام) : به امام (علیه السلام) گفته شد : آیا شما در بزرگی و عزت قرار دارید ؟ در پاسخ فرمود : بله من در عزت هستم ، خداوند میفرماید : ( سوره منافقون آیه 8 ) عزت از آن خدا است و از آن رسولش و از آن مومنان.

امام رضا (علیه السلام) : ابوصلت هروی گوید شنیدم که امام (علیه السلام) میفرمود : (( خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده می سازد )) پرسیدم امر شما چگونه زنده میشود ؟ فرمود علوم و احادیث و معارف ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند کرد. بحارالانوار جلد 2 صفحه 30

امام رضا (علیه السلام) : هرگاه مردم گناهان تازه ای را که سابقه نداشته و مرتکب آن نمی شده اند انجام دهند خداوند هم بلاهای نو به نو و جدیدی را که سابقه نداشته برای ایشان ایجاد میکند.   اصول کافی جلد 3 صفحه 250

حضرت رضا (علیه السلام) : علم گنجینه‌های كمال است و كلید‌های آن گنجینه‌ها پرسش ‌كردن است. الحدیث جلد 2  صفحه 12

 



یک شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:دعا برای ظهور صاحب الأمر, :: 6:59 ::  نويسنده : adel

بقیه الله خیر است برای شما اگر مؤمن باشید (هود آیه 86)

امام حسن عسگری علیه السلام می فرمایند:

در غیبت فرزندم مهدی (ع) فقط کسانی از هلاکت نجات پیدا می کنند
 که برامامت اوثابت قدم مانده وخداوند توفیق دعا برفرج به آنان عطا نماید(کمال الدین 384/1)

 

امام صادق علی السلام می فرماید:
وقتی عذاب و سختی بر بنی اسراییل طولانی شد چهل روز به در گاه خدا گریه و ناله کردند،خداوند متعال به موسی (ع)و هارون(ع)وحی فرمود که آنان را از دست فرعون نجات دهند و این در حالی بود که از چهارصدسال غیبت موسی(ع)صدو هفتاد سال باقی مانده بود و خداوند به  واسطه دعای بنی اسراییل از آن صدو هفتاد سال صرف نظر کرد.آنگاه امام صاق(ع)می فرمایند اگر شما شیعیان چنین تضرع و زاری کنیدو فرج ما را بخواهید،خداوند فرج ما را می رساند ولی اگر دست روی دست بگذارید(بی تفاوت بمانید)وقتی کار به نهایت رسید فرج فرا می رسد(بحار الانوار 52/52)

 

خداوند احوال هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر آنکه خودش بخواهد(رعد آیه11)
و با توجه به پیام امام زمان (ع) که می فرماید:
واکثروالدعا بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم    (احتجاج469/2)
برای فرج بسیار دعا کنید که فرج شما در آن است.



صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ خودتون خوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان mazhabi و آدرس loveallah.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 40
بازدید ماه : 38
بازدید کل : 39535
تعداد مطالب : 253
تعداد نظرات : 33
تعداد آنلاین : 1